söndag 13 augusti 2023

Göteborg

Minst ett Göteborgsbesök är obligatoriskt varje sommar. I år, när Göteborg fyller 400 år, är det mer nödvändigt än annars - man måste ju gratta sin stad.

Det får inte vara för varmt (ingen risk i år) när man åker till storstan men det får inte heller regna - man ska ju kunna promenera runt och njuta av stan. Plötsligt dök den perfekta dan upp och vi hoppade in i bilen.



Vårt första mål var klätterdomen i Kviberg. Hade lovat hämta några kvarglömda attiraljer. Vi valde att åka via Angeredsbron och fick se en "okänd" del av stan eftersom Kviberg ligger på fel sida för den som är uppvuxen i Västra Frölunda. Kan inte minnas att jag någonsin varit där.


Måste säga att Kviberg var ett imponerande regemente. I Flatås låg, under min uppväxt, LV6 men 1962 la man ned pansarregementet på Kviberg och flyttade LV6 dit. Märkligt tyckte jag men när jag fick se Kviberg förstod jag varför - LV6 hade ju mest bestått av baracker.


På morgon, innan vi skulle ge oss iväg, pratade man på radion om den förtätning som sker i många städer - fler och fler hus ska in på samma begränsade yta. Nu vill man ta bort en fin gammal bensinstation i Majorna. En mack som "lyfter" området. Vare sig maken eller jag visste vilken mack man menade men vi bestämde oss för att kolla alla mackar i Majorna. Vi började med den på Djurgårdsgatan. Träff direkt. Observera särskilt skärmtaket som har formen av en snäcka (Shellmack). Macken pryder sin plats och det är helt onödigt att riva den - tycker jag.


Sen tog vi en repa runt Kungsladugård, där vi en gång bott. Som vanligt hakade jag upp mig på att denna stadsdel nu kallas Majorna. Kungsladugård är Kungsladugård och Majorna är Majorna - så har det alltid varit och så borde det ha förblivit!

Tur att Skanstorget fortfarande heter Skanstorget. Där parkera vi och promenerade sedan vidare genom Haga och Vasastan till Götaplatsen och konstmuseet som var vårt mål för dagen.


Vad gör man med min stad?




Konst på Götaplatsen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar