torsdag 21 september 2023

Folkhögskolor

När jag, som nyinflyttad till Stockholm, inte riktigt visste vad jag skulle ägna mig åt läste jag en artikel i DN om seniorlinjen på Birkagårdens folkhögskola. Där träffas pensionärer två gånger i veckan och "läser" om ett land. Sen reser hela gruppen på gemensam studieresa - ofta till landets huvudstad. Passade mig perfekt.

Jag har nu varit i Berlin, Bryssel, Paris, Andalusien, Rom och till våren ska både jag och maken åka till Madrid - för i år är det Spanien som gäller.


Denna typ av verksamhet är perfekt för pensionärer. I stället för att sitta ensamma hemma kommer vi ut, träffar andra likasinnade, pratar och äter lunch, får nya vänner och intressen. En viktig faktor för att vi "gamlingar" ska må bra är att vi har ett socialt liv - det hjälper Birkagården oss att få.



Men allt kostar pengar och nu ska det sparas - ja, inte på militära utgifter men väl inom skolans område och speciellt inom folkhögskolans. Det gillar inte vi som går på Birkagården och i tisdags höjde vi och andra folkhögskolor våra röster och gick "man ur huse" för att visa det.


Vi ville "manifestera" hur viktig vi tycker folhögskolerörelsen är för unga som vill finna sin väg i livet, för pensionärer ska må bra och för många, många andra. Hoppas de som bestämmer lyssnade på oss och ger folkhögskolorna de pengar de behöver.

"Folkhögskokebarnbarnet" var där...

...och åtminstone en makthavare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar