tisdag 19 september 2023

Tillbaks?!

För länge sen, medan vi fortfarande bodde kvar i Sundsvall och hade fullt upp, läste jag att Charlotte Gyllenhammar gjort en installation på Drottninggatan. Hon hade hängt ett stort träd upp och ned mellan två hus och hon hade gjort det på den gata där det promenerar mest folk i hela stad. I tidningen såg det jättehäftigt ut. Önskade att jag kunnat åka och tittat på konstverket. 

Fortfarande när jag går på Drottningatan tittar jag då och då upp för att se om trädet kanske kommit tillbaka.

Och plötsligt en dag när jag promenerade vid Sergelstorg fick jag syn på det - Charlotte Gyllenhammars träd hänger återigen mellan två hus på Drottninggatan!




Klockan sex på morgonen den 8 september hade konstnären hissat upp sitt nya konstverk.



Det nya trädet har fått namnet ”Dö för dig/slå rot” och är en nyversion av det uppmärksammade första konstverket ”Dö för dig”; som hängde där för 30 år sedan.


Den här gång har eken fått behålla sina löv och har ett vidare rotsystem. Trädet väger nästan fyra ton vilket är dubbelt så mycket som förra gången.

Jag har läst att för Gyllenhammar handlar verket om "rötter, minnen och staden". Hon har kastat om perspektiven för att undersöka tillvarons villkor och terrordådet som skedde här har lagt smärtsamma minnen till platsen.

Det är inte ofta (om nånsin) jag kommer ihåg ett konstverk jag aldrig sett - speciellt inte efter 30 år. Häftigt att man har gjort om just denna installation. Jag är glad att jag till slut fick se Gyllenhammars träd även om det tog en himla massa år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar