tisdag 16 april 2013

Att klä om en stol; del 2

När jag väl bestämt mig för att jag skulle klä om stolarna själv, gällde det att hitta ett fint tyg. Jag letade och letade. Tog hem prover, lämnade tillbaka prover, tog hem nya prover. Vad svårt det var att bestämma sig! Det gamla tyget hade varit så snyggt och passat väldigt bra. Till slut lutade det åt att vi skulle klä om stolarna i samma tyg men då visade det sig att det inte längre fanns kvar i sortimentet. Det fick bli samma tyg med annan färgsättning. Något fantasilöst!
Här har jag börjat sprätta bort det gamla tyget
Hela första kurstillfället ägnade jag åt att sprätta bort det gamla tyget. Andra kurstillfället skulle jag klippa till delarna men när jag stod där i den trånga lokalen, med alla människor som surrade runt omkring mig, blev jag rädd att jag skulle göra fel. Hade jag verkligen tänkt rätt? Efter tre timmar åkte jag hem utan att ha gjort ett enda klipp - men väl funderat.

Här har jag brett ut de gamla delarna på det nya tyget
Hemma, kunde jag i lugn och ro placera ut alla delarna och få en helhetsbild innan jag klippte till. Det tog mig en hel dag att klippa allt men till slut var det klart (jag hade varit tvungen att hoppa över gympan). Fortsättning följer.

Två fåtöljer utan stomme

2 kommentarer: