måndag 15 april 2013

Att klä om en stol; del 1

Våra fåtöljer hade efter 10-15 års dagligt använde blivit utslitna - stora hål. Vad göra? Vi skulle naturligtvis kunna fortsätta att lägga filtar över de största hålen men det kan se lite mycket ut när det ligger filtar över fyra armstöd. Att kassera helt dugliga fåtöljer kändes inte heller bra. Vi beslutade oss för att lämna in dem för omtapetsering.


Jag gav mig ut på stan för att rekognosera. I en affär frågade jag om man kunde få fåtöljerna omklädda om man köpte tyg där. Det gick naturligtvis inte men de hänvisade till en tapetserare i Bromma som höll kurser i konsten att klä om möbler.

Jag ringde och kollade om det fanns platser kvar. Sen åkte jag dit med bilder av fåtöljerna för att få klart för mig om det var ett realistiskt projekt. Det var det och om allt gick åt skogen lovade vår kursledaren att göra färdigt stolarna.

Fåtölj innan omklädsel
Sagt och gjort - jag, som aldrig syr, bestämde mig för att försöka klä om stolarna själv - trots dotterns avrådan. Fortsättning följer.

2 kommentarer: