tisdag 2 april 2013

Än har inte alla "tagit ned skylten"?

Vi satt och pratade med en god vän om filmer och biografer och konstaterade att nu har nästan varenda biograf, bokstavligt talat, tagit ned skylten. I dag finns det bara två SF-biografer kvar i hela Göteborg. Visserligen har de massor med salonger men ändå. När jag växte upp fanns det biografer överallt (där finns det nu affärer) och när gamla filmer kommer på tal, vet jag alltid var jag såg just den filmen -  det kan ha varit på Cosmorama, Viktoria, Aveny, Skansen - det finns många att välja bland. Jag vet nästan hur det såg ut i salongen också.


På Avenyn finns det dock en biograf kvar. Den har Folkets Bio tagit över och de filmer som visas där är ofta lite speciella (inte amerikansk "main stream"). Under vårt samtal fick jag höra att biografen heter Bio Roy. Bio Roy!! "Den heter väl Royal", sa jag. "Biografen heter Roy men det kan ha legat en annan biograf längre upp på Avenyn som hette Royal", blev kommentaren. Jag kände mig väldigt brydd. Det har aldrig funnits någon biograf som hetat Roy i Göteborg, så länge jag kan minnas, men det är väl som vanligt bäst att ligga lågt - tänkte jag.


När vi på eftermiddagen gick längs Avenyn fick jag se den - Bio Royal! Jag visste väl det! När vi kom lite närmare såg jag dock att neonskyltens två sista bokstäver inte var upplysta (neonbelysningen syntes dåligt i dagsljus).  Man hade helt enkelt döpt om den gamla biosalong men inte tagit ned skylten (biografen levde ju kvar) utan bara släckt den till hälften. Ganska god idé. Vi gamla göteborgare kan fortsätta att kalla biografen för dess rätta namn (det står ju verkligen Royal på skylten) medan nygöteborgarna kan använda det knäppa namnet Roy, som skylten visar på kvällstid.


Jag tycker inte man ska byta namn på saker och ting - allt blir så förvirrande. Nu för tiden har jag till exempel väldigt svårt att veta vilken spårvagn jag ska ta när jag är i Göteborg (jag som en gång i tiden kunnat varenda hållplats utefter de flesta linjer). Vagnarna går inte längre som de alltid har gjort och det finns till och med en massa linjer med nummer som jag anser inte finns.

1 kommentar:

  1. Man kan inte stiga ner i samma flod två gånger.

    SvaraRadera