torsdag 18 april 2013

Att klä om en stol; del 3

Jag sprättade isär tyget till den ena fåtöljen och använde delarna som mall. Tyget på den andra fåtöljen sprättade jag loss från stommen men lät delarna hänga ihop. På så vis trodde jag mig ha större möjlighet att sy ihop delarna på rätt sätt.

Skal
Med två stolsstommar utan tyg men med tyg till båda fåtöljer i väskan, var det dags att börja jobba. Jag nålade, sydde och provade. Sprättade upp, nålade om, sydde på nytt och provade igen. Till slut satt de delar jag kunde sy på maskin på plats på stommen.



Då var det dags att sy fast delarna på själva stolen. Jag började med att sy ihop bakstycket med sidostyckena med smygstygn. Fortsättning följer

Observera alla knappnålar som håller fast tyget

1 kommentar:

  1. Vilket fint tyg!

    Och hantverket ser proffsigt ut!

    SvaraRadera