lördag 30 mars 2013

Götheborg

Tre hela dagar i Göteborg!

 

Vårt lilla hotell är alldeles utmärkt. Varje dag börjar med att en frukostkorg levereras till vårt rum. I korgen finns det te, kaffe, blåbärssopa, färdigbredda smörgåsar, scones med marmelad, ägg, yoghurt, kaka, fruktfat och en liten påsklilja. Vad mer kan man begära? Riktigt denna standard åtnjuter inte våra sommargäster.

När vi hade avslutat dagens frukost tog vi spårvagnen till Jaegerdorffsplatsen. Sen fortsatte vi med Älvsnabben (över Göta älv) till Eriksberg, på Hisingssidan, och så en kort promenad till Götheborg - det stolta fartyget, ostindiefararen med det vackra namnet. Götheborg har byggts efter gammal förebild från 1700-talet. Det kostade ca 100 000 000 kr att tillverka denna replika. Mycket trevligt att få se skeppet på nära håll, vandra runt på det och få dess historia berättad. Men att prya på Götheborg är inget för mig. Det insåg jag när vår guide berättade vad jobbet innebar.

Götheborg vid avseglingen mot Kina 2 oktober 2005.

Vi var cirka 25 personer som deltog på visningen. I vår lilla grupp var det inte mindre än åtta personer (inklusive oss) som kom från Sundsvall. Det är roligt när man kan säga: "Hej Sune!" och mötas av en mycket förvånad min och nästan kunna hör hur hårddisken surrar: "Vem är människan som känner igen mig och vet vad jag heter?" (En gammal arbetskamrat som jag tydligen inte hade gjort något som helst intryck på).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar