onsdag 6 mars 2013

Fyra för en

Eftersom vi (maken och jag) är så små i maten och mitt miljöengagemang inte "tillåter" att jag kastar mat, beställer vi numera alltid en lunchportion (som vi delar på) när vi äter lunch ute. Kul att det alltid verkar funka men hur blir det om man går ett steg till? Läge för ett test.

Tillfället kom när vi hälsade på två vänner som "bor" på Östermalm och skulle äta lördagsmiddag på restaurang Aubergine, där man under sportlovet hade erbjudandet: "Ät två betala för en". Utmärkt läge för testet - tänkte jag - även om jag hörde viss gruffande från herrarna i sällskapet.

När servitören kom frågade jag: "Vi fyra är alla väldigt små i maten (viss överdrift) och vi vill bara äta en halv portion var. Nu när ni har erbjudandet "två för en" kan vi kanske beställa två portioner, dela dem och sen betalar för en portion?" Servitören såg lite brydd ut men så sa han att det kunde väl gå bra.

Osso bucco med saffransrisotto
Tänk att det gick bra!! Ett klart plus för denna restaurang som också hade väldigt god mat - tyckte jag - men eftersom vi åt middag beställde vi trots allt var sin portion.

1 kommentar: