lördag 2 mars 2013

Hund eller surdeg?

Någon sa att när man slutar jobba skaffar man antingen hund eller börjar baka surdegsbröd (personen kände nog inte till begreppen blogga, bokcirkel och TV). Jag valde surdegen.

Under flera månader har jag gjort tappra försök att få till goda surdegsbröd - ibland går det bra men ganska ofta får vi äta stenhårt surt bröd i flera dagar. Ett bröd räcker ganska länge i vårt tvåpersonershushåll med mycket lågt energiintag. Och hela tiden gäller det att hålla igång degarna (vete och råg). De får inte dö! Jag har inte mina surdegar i kylskåpet eftersom jag tycker att de blir för syrliga och surdegar som står framme måste matas praktiskt taget dagligen.

Trots att jag har haft gurun Sebastien Boudet (den franske bagaren) som läromästare har framgången varit långt ifrån total; så nu har jag bestämt mig för att ge Sara Wennerström en chans. Hon har ett stenugnsbageri i Slöinge i Halland (måste jag besöka till sommaren), blogg och webbplats. Där alla recepten är välsorterade och enkla att hitta.

Idag har jag testat Vete & Råg. Med lite hjälp av jäst (10 gram) och lite honung fick jag så här fina bröd. Sebastien skulle aldrig göra något dylikt (använda jäst och honung). Bröden var lika goda som de såg ut .


Men jag har inte bara bytt guru utan också gjort vissa investeringar till mitt hemmabageri -  två jäsformar och en degkrok. Kanske ska jag lyckas till slut!


1 kommentar:

  1. Wow!! Det brödet jag fick sist var också hur gott som helst!!!

    SvaraRadera