torsdag 28 februari 2013

Kommer jag att känna igen honom?

Vid flytten till Stockholm fick vi presentkort till stadsteatern som avskedspresent eller jag ska kanske kallad det introduktionspresent. Räckte till fyra biljetter eller två föreställningar. Två biljetter använde vi till "I sista minuten"; Carin Mannheimers pjäs om tre gamla väninnor som träffas varje vecka för att spela bridge. Ganska rolig men inte jättebra, skämten kändes ganska förutsägbara.

Jag tycker ofta att jag är lite kritisk i mina omdömen. Jag blir sällan jätteentusiastisk. Den här gången bidrog det säkert att Yvonne Lombard, som skulle ha den bärande rollen, inte kunde spela. Otur för oss men än värre för Yvonne, som hade ramlat och brutit båda armarna - säkert på grund av dåligt skottade trottoarer och gångbanor (min tolkning).

På söndag ska vi titta på pjäs nummer två - Markurells i Wadköping. Obligatorisk läsning i skolan (jag minns inte om det var realskolan eller gymnasiet). Markurells spelades in för TV 1968 med Erland Adolphson i huvudrollen. Fastän det gått 45 år sedan jag såg Markurells sist minns jag honom mycket väl - undrar om jag kommer att känna igenom honom?

Markurells i Wadköping omslag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar