söndag 17 februari 2013

Tydligare signaler efterlyses

I veckan reste jag till Norrland, tur och retur (två dagar), för att spela Plump med mina gamla arbetskamrater. En lång tågresa men inte i klass med guldresenären som klämde Stockholm-Umeå tur och retur på en och samma dag!

Utsikt från kupéfönstret
Ju längre norrut jag kom desto mer vintrigt blev landskapet. Väl framme i Sundsvall möttes jag av meterhöga drivor. Skönt att slippa snöeländet! Hemresan startade jag från Västra Station. Där kunde jag gå ombord på ett tomt tåg, välja plats och sen sitta och se på när alla resenärer trängdes och knuffades för att få en bra plats på Sundsvalls central.

I Sundsvall steg en farmor ombord på tåget med sina två barnbarn. Hon skulle hjälpa barnen att komma tillrätta innan hon släppte iväg dem - rätt platser, väskorna på bagagehyllan osv. Plötsligt hördes två mycket diskreta pip. Farmor fick bråttom. Sen var det någon som sa: "Jag kan inte öppna dörren. Ni måste hjälpa mig att komma av tåget" och så rullade vi ut från stationen. Efter en liten stund kom farmor tillbaka och berättade att den här gången tänkte hon följa flickorna ända till Gnarp.

Förr, när man skulle ge sig i väg på en tågresa, ropades alltid i högtalarna "Tåget avgår nu till Stockholm. Var god stäng dörrar och grindar!" sen tuffade man ut från stationen. Visst var det bättre förr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar