lördag 23 februari 2013

Var är det?

Jag hade varit i stan. På hemvägen gjorde jag ett litet uppehåll i Liljeholmen för att köpa sytråd (jag kommer senare att berätta vad tråden ska användas till). Men det var ogjort - det fanns ingen tråd med rätt färg i hela gallerian.

Efter oförrättat ärende, gående mot bussen smaskandes på en liten bit fransk nougat, tog jag upp mitt SL-kort. Sen var det borta. Jag fattar inte vad som hände men borta var det! Jag letade i alla fickor, i väskan, på golvet och frågade i alla omkringliggande affärer. Kortet var och förblev borta. Förargligt -månadskortet var bara två dagar gammalt.

Jag kontaktade spärrvakten och fick rådet att köpa engångsbiljett. Sen frågade hon om jag hade registrerat mitt kort för förlustgaranti på Mitt-SL. Förmodligen såg jag lite frågande ut för hon sa: "Nähä. Då får du hoppas att det lämnas in på hittegodsavdelningen".

Väl inne på bussen började jag fundera över vad hon hade frågat om. Förlustgaranti klingade bekant. Hm, kanske ändå...

Hand vid med grönt SL Access-kort vid automat.

Det visade sig att jag hade gjort helt rätt och kommer att få ett nytt kort med samma innehåll som jag hade på mitt gamla (28 dagars fria resor plus reskassa på 120 kr). Ibland är det bra att läsa igenom instruktioner och göra det som rekommenderas - registrera SL-kort på Mitt-SL (en gratis försäkring).

1 kommentar: