lördag 9 mars 2013

Internationella kvinnodagen

När jag bodde i Sundsvall gick jag vid några tillfällen till stan den åttonde mars och lyssnade på tal i stadshuset - jag minns speciellt ett som handlade om kvinnors hälsa - och så läste jag om alla intressanta evenemang man hade i Stockholm och önskade att jag hade varit där och kunnat delta.

Nu är jag där (i Stockholm) men lika fullt deltog jag inte. Kvinnorörelsen har gått i stå och många utsätts för så kallat näthat - då borde även jag ha tagit aktiv ställning. Dålig stil. Jag skyller på att jag skulle få besök - lite krystad ursäkt men ändå en ursäkt. Kanske nästa år...

P2 firar Internationella Kvinnodagen från Paris. Bild: Performing Pictures (Geska and Robert Brečević)
Performing Pictures
Någon som inte missade kvinnodagen var Svenska Akademien. Just denna dag valde de att berätta att den lediga "stolen" skulle besättas av en kvinna - Sara Danius. Bra timing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar