onsdag 20 mars 2013

Ändrade vanor?

Vår engelske gäst har bestämda vanor - mycket fast ingrodda. Går inte att rucka på!

Eftersom det är vegankost som gäller är valet av mat och pålägg ganska begränsat.  När vi till exempel skulle dricka "four o´clock tea" satte jag fram marmelad - helt vegansk - som smörgåspålägg. Men nej, man kan bara ha marmelad på frukostmackan! Hoppsan, vad kan vi då erbjuda - tomater kanske.


Jag är en stor tedrickare. Dricker kanske fyra, fem koppar om dagen och har många olika sorter hemma men bara en sort var "rätt". Jag lärde mig snabbt att det är bara till frukosten man kan dricker English breakfast tea (här klarade jag önskemålet) men denna sort kan man absolut inte dricka när man kommer hem på eftermiddagen - då är det Afternoon tea som gäller. Jag hade inget Afternoon tea så det fick bli eftermidagskaffe (gott det också) .

Några av mina teburkar med Earl Grey, Breakfast och Söder
Jag har letat efter Afternoon-sorten  i vår affär men nej, den sorten fanns inte. Nu blir det att ge sig ut på stan och leta.  Det kanske ger en helt annan te-känsla med Afternoon tea när klockan passerat tolv  Här har jag ytterligare något att utforska.

När man får besök av någon med annorlunda referenser inser man att ens egna vanor inte behöver vara de bästa. Det gäller att ha öppet sinnelag och våga pröva nya saker - men vegan blir jag nog aldrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar