torsdag 19 december 2013

Har vi gjort bort oss nu igen?

Det var länge sedan jag var på julavslutning - i alla fall min egen - det närmar sig väl 50 år.

Men nu går jag i skola igen - Berlinkurs Birkagårdens folkhögskola - och då får man jullov. Jag tycker det är en mycket trevlig kurs. Jag har blivit så intresserad av Tyskand; poliktik, Angela Merkel, Euron, sammanslagninen av väst och öst, filmer - sist såg vi Maria Brauns äketenskap - konstnärer, arkitektektur, histora - allt ur ett tyskt perspektiv och allt är intressant. Jag tror jag har varit den flitigaste eleven. Har bara varit borta en gång - när vi var i Paris.


Som sagt, jullovet stod för dörren och vi skulle ha avslutning. På morgonen funderade jag på om jag skulle ta med mig något - men så lät jag saken falla. Hela stora salen var uppdukad. Det fanns en flagga på varje bord (så man visste var man skulle sätta sig) och det bjöds på kaffe, bulle och pepparkakor. Lärarna gjorde små framträdanden. När detta var klart gick elever från varje grupp fram och sa några väl valda samt lämnade över en liten julgåva till var och en av lärarna.

Det var allt tur att tyskbordet stod längst bak. Vi sa inget, vi gav inget och vi kände oss lite dumma men till sommaravslutningen kommer vi igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar