måndag 23 december 2013

Julstädning

Vi flyttade för ett drygt år sedan från en stor lägenhet med dubbla förråd till halva boytan och bara ett förråd. Innan flytten ägnade jag veckor åt att rensa och köra till tippen. Sen la jag ned massor med tid åt att plocka ned allt som återstod i kartonger på ett systematiskt sätt. Det blev hundratals kartonger.

Väl framme i Stockholm flyttade vi in i en kartonglägenhet. Varje dag ägnades åt att plocka upp, rensa bort, köra till tippen och fylla vårt nya förråd med kartonger. När allt var klart såg vårt förråd ut så här:


Nu, ett år senare, var jag mogen för nästa steg. Rensning nummer tre och systematisering. Ned i källaren och ut med alla kartonger. När vi tömt vårt förråd såg källargången ut på det här sättet:


Jag gick igenom varje kartong, (när jag höll på med detta kom det in en granne i källare och upplyste mig om att jag inte skulle ha en chans att få plats med alla kartonger i vårt utrymme) rensade bort sådant jag inte behövde, numrerade kartongerna i fyra olika nummerserier, skrev in kartongnummer, kartonginnehåll och placering i ett Excelark.

Detta kunde jag göra mig av med:

När allt var klart såg jag, trots alla vedermödor, ingen påtaglig förändring. Förrådet såg ut så här:


Jag hade rensat för dåligt - men det blev en förbättring. Om dottern, mot förmoda, skulle komma och frågar: "Var har du det där vita överkastet som mormor virkade?" - kan jag gå in i mitt Excelark söka på överkast och svara: Det ligger i kartong 111, som står i tredje raden näst längst ned!"

1 kommentar:

  1. imponerande! (excelarken inte gallringen)
    Agneta

    SvaraRadera