måndag 17 mars 2014

Inside information

Min nya frisör kommer från Vitryssland.

Roligt att träffa någon som kommer från ett öststatsland. Händer inte så ofta. Jag var tvungen att fråga henne vad hon tyckte om läget i Ukraina och på Krim. Hon tyckte nog att det var roligt att jag frågade för hon började genast berätta och berätta.

Hade hon bott på Krim skulle hon också röstat för att få tillhöra Ryssland. Hon trodde valet hade gått rätt till eftersom många valobservatörer hade övervakat det. Om Krim skulle vara kvar som en del av Ukraina trodde hon att man så småningom skulle förbjuda det ryska språket. Hennes uppfattning var att Krim kommer att bli en "självständig" del av Ryssland.

Jag trodde att de som flyttar ifrån ett land t.ex. Sovjet är emot systemet i det  land man lämnar men det var inte min frisör. Hon var tvärtom ganska prorysk. 

När jag lämnade lokalen efter en timma hade jag inte bara fått en ny frisyr utan också haft ett ovanligt intressant samtal - jag frågade och hon berättade. Jag kommer nog att klippa mig där fler gånger.

1 kommentar:

  1. Äntligen ett meningsfullt samtal hos frissan!
    Agneta

    SvaraRadera