tisdag 18 mars 2014

Olika tycke och smak

Efter det att min lärare på Berlinkursen talat om vilket hus som var Stockholms vackraste, har jag börjat titta mer aktivt på hus. Ibland frågar jag folk jag känner, vilket hus de tycker är vackrast. Svaren varierar. Någon sa att posthuset på Odengatan var finast. Då åkte jag dit och fann detta gula geometriska hus. Det var väl si så där - enligt min mening. Inte fult men inte heller anmärkningsvärt vackert. (Hoppas jag tittade på rätt hus).


Någon tyckte riddarhuset var det vackraste. Meningarna går isär.

En kväll satte jag mig och googlade på "Stockholms vackraste hus" och fick massor med träffar -  jag läste artiklar i bland annat Svd, Arkitektur i Stockholm, Aftonbladet (kolla länkarna!) - och kom fram till att det inte finns ett svar på fråga "Vilket hus är vackrast?".  Det är smak och kanske tid (tidsperiod) som avgör vad som kommer högst på listan.

Nästa gång konst/arkitektur stod på schemat var jag tvungen att än en gång fråga min lärare vad han menat när ha sa att huset under Skanstullsbron var vackrast. Hade det vunnit någon tävling, var det utsett till vackrast ett visst år eller var det hans egna subjektiva åsikt?

Det var han själv som utsett det till vackrast i stan - konstigare var det inte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar