måndag 20 april 2015

Goth?

Maken och jag hade bestämt oss för att besöka Bonniers konsthall och en utställning som hette "Stadsvandringar" - skulle ge en känsla för hur det kan vara att vandra runt i New York. Tyvärr hade utställningen just stängt så det fick i stället bli "Skräckromantikens landskap; från Marcus Larson till Goth"Sven-Harrys.

Maracus Larson
Jag har alltid fängslats av Marcus Larson med sina dramatiska och ödesmättade tavlor men vad var Goth? Att goth står för en s.k. subkultur kände jag till (lärt mig från poddradioprogrammet "Den blå hästen" - min favoritpodd) men vad hade det med måleri att göra? Jo, goth är också en musikgenre med utgångspunkt i punkmusik (inget för mig) och skivomslagen till dessa plattor är mycket dramatiska. 

Dag Seagrave
När jag tittade runt kunde även jag se en viss samhörighet mellan Marcus Larson och "Goth-konst".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar