onsdag 22 april 2015

Odlingsläge

Nu, när det är dags att börja så och odla, har mitt lilla "växthus" blåst sönder. Tråkigt och omöjligt att laga.


Därför gäller det att snabbt få till ett nytt litet glashus - helst i början av växtsäsongen. Jag har kollat lite på nätet och hittat ett som jag tyckte var snyggt och skulle passa perfekt. Att köpa det färdigt "finns inte på kartan" - för att använda ett slitet uttryck.


Lösningen fanns inom gångavstånd. Vi promenerade runt i Gröndal och passerade några 40-tals hus som man rustar upp. Och där stod de - de "nya" fönstren till det blivande växthuset. Jag tog mod till mig och frågade platschefen om jag kunde få köpta glasen. "Ta dom. Det är bra för miljön att de kommer till återanvändning" blev det positiva svaret.


Glad i hågen berättade jag för maken att jag skaffat det som är viktigast när man ska bygga växthus. Men entusiasmen uteblev. "Tycker du vi ska hyra släpkärra, bära och kånka på tunga fönster, köra dem ända till västkusten, ägna hela sommaren åt att skrapa och måla fönsterkarmar och sen bygga ett växthus?" - blev svaret.

Jag kände mig tvungen att skicka ett sms till platschefen och berätta att jag tyvärr inte kunde använda fönstren eftersom jag fått kompakt internt motstånd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar