måndag 7 november 2016

Lättläst

Höstens bokcirkeltema "Tyskland" har inte varit ett helt lyckat val. Vår första bok Buddenbrooks tyckte de flesta var för tung och lång. Själv tyckte jag den var mycket bra men då hade jag gjort det lätt för mig och lyssnat i stället för läst. Den andra boken av Herman Hesse blev ett totalt misslyckande. Men väl inne på den tredje boken "Sju år" av Peter Stamm tycker jag vi har kommit rätt. En modern och mycket tänkvärd bok.


Titeln "Sju år" syftar på de två gåner sju år bibelns Jacob fick tjäna för att få sin Rakel. "Sju år" handlar om arkitekterna Alexanders och Sonjas (stor fan av le Corbusier)14 år långa äktenskap och om Alex parallella förhållande med den polska invandrarkvinnan Iwona.

"Sju år" är mycket lättläst - har ett enkelt, fint språk där dialogerna flyter in i texten helt naturligt. Jag tror Peter Stamm med "Sju år" vill visa hur strävan efter status och önskan att följa konventioner förstör människan. En relation som inte bygger på kärlek gör inte människor lyckliga. Boken handlar också om övergrepp. Hur den som är i underläge inte ens kan behålla det som betyder mest i livet. Människor förtycker varandra. Det är svårt att finna lyckan och det är svårt att försöka få tillstånd förändringar - ibland kan slumpen (här i from av konkurs) hjälpa till. Det är ingen glad bok men mycket tänkvärd.
Även om jag inte orkade läsa vår förra bokcirkelbok av Herman Hesse, har jag ändå fått mig lite Herman Hesse till livs då han citerades flera gånger i "Sju år".

Vad tyckte då de andra cirkeldeltagarna? Jag var i alla fall inte ensam om att gilla boken men de flesta tyckte inte om den och kunde inte förstå hur Peter Stamm har blivit så berömd.

Eftersom "Sju år" gick snabbt att komma igenom passade jag på (när jag ändå var inne i stan) att leta efter boktips på NKs  bästsäljarhylla. Placering på hyllan och bokens omslag får fälla avgörande. Sist jag var där hittade jag en bok med bra placering och mycket trevligt omslag - Antoine Laurains bok "Presidentens hatt".


För att inte glömma bort vilka böcker som vekar intressanta brukar jag, medan jag fortfarande står kvar framför hyllan, logga in på bibliotekets hemsida och beställa. Boken med det trevliga omslaget var det ingen som stod i kö efter. Jag beställde den direkt och kunde två dagar senare hämta den på "mitt bibliotek". Ett toppenval. Trevlig och lättläst - en riktig s.k. feelgood bok.

En kväll går en trött och desillusionerad revisor ensam ut och äter middag. Bordet bredvid hans är tomt men när gästerna kommer får han se att det Frankrikes president Francoir Mitterrand som bokat plats. När presidenten så småningom är klar och lämnar restsurangen bär det sig inte bättre än att han glömmer sin hatt. Vad göra? Frestelsen blir för stor och den trötte revisorn kan inte låta bli att prova hatten. Den passar precis och den ger honom en självkänsla och pondus som han aldrig tidigare haft. Sen får man följa hattens väg på 200 trevliga sidor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar