torsdag 3 november 2016

Midsommarkransen

Hade lovat att passa lilla barnbarnet men var sen. Föräldrarna skulle på förskolemöte och jag skulle vara framme senast kvart i.

Sprang till bussen och kollade, medan jag åkte, när tunnelbanan skulle gå. Jag skulle precis hinna med tåget om jag sprang ned till spåret, i stället för att ta rulltrappan. Lyckades! Smet in just när dörrarna stängdes. När vi lämnade stationen sa högtalarrösten "Midsommarkransen". Hoppsan, det här blev visst fel - jag skulle ju till Aspudden. Fel tåg! Av i Midsommarkransen. Tillbaka en station. Uppför trappor, nedför trappor. Åter till utgångsläget.

Noggrann kontroll innan jag klev på tåg som precis kom in. Och så iväg. Men när högtalarrösten tog till orda sa hen av outgrundlig anledning återigen "Midsommarkransen". Då var det någon som svor högt. Grabben mitt emot log och sa "Tog du fel tåg!"

LM Erikcsons fabriken på 40-talet i Midsommarkransen
Hur är det möjligt att göra samma fel två gånger, direkt efter varandra? Min första tanke var: "Tåget måste vara felmärkt". Men nej, så kunde det ju inte vara eftersom alla andra passagerare lugnt satt kvar.

Jag vågade inte chansa en tredje gång utan ringde till dottern och promenerade i raskt takt - hela vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar