tisdag 15 november 2016

Lyx de Lux

I går festade vi till ordentligt. Gick på lyxrestaurangen Lux och åt farmarmiddag från Västkusten.

Vi tog båten från vår "egen" brygga och åkte till Lilla Essingen, där Lux ligger. Båthållplatsen efter Ekensberg är Lilla Essingen men för att inte komma allt för tidigt åkte vi först in till Stadshuskajen och följde sen med tillbaka till Lilla E igen. 


Det hela började med att "farmarna" från Orust och Lysekil presenterade sina produkter. Fjällbackafarmaren hade dock, i ordets rätta bemärkelse, blivit insnöad och kunde inte komma. Av någon outgrundlig anledning kallade man fiskare och bönder för farmare. Kanske tyckte man att det lät mer genuint eller så ville man ha en benämning som täckte in båda begreppen. Lite knäppt - tycker jag.

Sen började själva kalaset! Middagen bestod av åtta (!) rätter. Om jag innan middagen trott att det skulle bli svårt att äta så mycket, ändrade jag mig direkt, när den första rätten serverades. I stället började jag fundera på om jag skulle ta en nattmacka när jag kom hem.


Men allt visade sig vara perfekt - toppengod mat i lagom stora portioner med tanke på hur många rätter som serverades.


Jag kan rekommendera smörstekt hummer. Men tänk på att låta smöret vara tillräckligt varmt och stek inte de råa humrarna på för hög värme. Använd salt men hoppa över andra kryddor. Smarrigt värre! Frågan är bara hur man steker rå hummer. Hummer "brukar" man ju köpa kokt eller levande. Man kan väl inte steka en levande hummer? Har inte en aning hur man ska göra - måste jag säga.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar