lördag 18 mars 2017

Refugium

Ibland kommer det sms från biblioteket att jag har en bok att hämta, utan att jag kan komma ihåg att jag beställt någon. Förmodligen har jag läst eller hört något om boken eller författare, tyckt att den verkade intressant och just i stunden beställt - utan eftertanke.  En annan förklaring kan vara att det ibland tar väldigt lång tid från beställning till hämtning och under tiden har det hänt så mycket annat att det hela fallit i glömska.

Förra veckan hände just detta. Jag hämtade en beställd bok med det underliga namnet Refugium - hade inte en susning om vad det var för en bok. På baksida kunde jag läsa att ordet refugium betyder tillflyktsort och att den handlade om en man och hans kolonilott i Eriksdalslunden på Södermalm. Där låg nog förklaringen. Vi brukar ofta promenera förbi detta koloniområde och förmodligen tyckte jag att det skulle vara roligt att få reda på lite mer om det.


Refugium handlar om den före detta landskapsarkitekten och trädgårdsfilosofen Hans Drost, hans kolonilott och hans liv. Jag läste hela boken - ofta brukar jag nöja mig med att titta på bilder i trädgårdsböcker - och fann den tänkvärd. Hans Drost föddes i Tyskland före andra världskriget och fick som ung grabb se krigets fasor och leva som flykting i sitt eget land. Så småningom kom han till Sverige och hade turen att få en kolonilott där han har kunnat odla, meditera och filosofera. Efter 30 år har trädgården undan för undan blivit för tungarbetad men Hans D har förmågan att anpassa sig efter förändrade förutsättningarna och får en "ny" trädgård - inte lika fin men betydligt mer lättarbetad.

Det intressanta med boken var att den inte bara handlade om trädgård och blommor utan parallellt också handlade om Hans Drost - hans liv och tankar - att man fick följa hans liv från krigets Tyskland, hans flykt och flytt till Stockholm och hur hans trädgård, när krafterna börjat tryta, gått från att vara introvert till att bli alltmer extrovert.

Sen gjorde vi som vi brukar. Vi tog en promenad från Hornstull till Skanstull och tittade på en viss trädgård i vinterdvala. Det ska bli intressant att följa hur denna trädgård går över från vintervila till sommarskrud.

 

Det är Ingela Bendt som skrivit "Refugium Trädgård som tillflykt".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar