tisdag 8 augusti 2017

Norrlands inland

Oj, oj, oj så lång den är - Norrlandskusten.

Vi startade med bil från Stockholm i fredags, bytte till buss i Gnarp och var framme på vårt etappmål, Alnön, efter ca 6 - 7 timmar.


Efter rejält uppehåll på tre dagar, fortsatte vi med Norrlandståget till Umeå för att sen fortsätta med buss - igen. Det tog oss tre timmar att nå Umeå och ytterligare fem innan vi var framme i Luleå.


Sen lämnade vi kusten och tog buss nummer fyra, denna gång tog resan bara tre timmar. Destinationen var Mattisudden i  Jokkmokk.


Vi frågade chauffören om han kunde säga till oss när vi var framme vid slutmålet. "Ja, jag säger till, om jag kommer ihåg det" - fick vi till svar. Vi satte oss längst fram på andra våningen i bussen och försökte kolla alla skyltar själva.

Trots chaufförens tvära svar stannade han på rätt ställe och vi hade kommit till vårt slutmål i Norrlands inland.


Under hela Norrlandsresan befann jag mig andligen i Australien i 40 gradig värme. Jag lyssnade på Jane Harpers deckare "Hetta". Trevlig förströelse under de många timmar jag tillbringade på tåg och buss men boken som sådan var bara halvhyfsad, knappt spännande men med vissa likheter till norrländska ensligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar