tisdag 22 augusti 2017

Vilken dag!

Högsommar. Så här fint väder var det inte en enda dag i juli. Nu skiner solen från en klar himmel och det är så gott som vindstilla. En riktig semesterdag.

Eftersom jag är ensam i stan gjorde jag mig ingen brådska. Satt på balkongen och löste korsord både länge och väl innan jag promenerade till Vinterviken för en lättlunch.



Sen var det biblan "som låg i pipeline". Läste "Vi läser" från pärm till pärm innan jag gick vidare för minilunch nummer två.

"Cul de sac" är så himla mysigt. Man sitter precis vid vattnet där gästerna tar sig ett svalkande dopp då och då. Dock inte jag.




Restaurangen har i år utvidgats med ett disk- och matlagningshus. Men inte nog med det - stället har också kompletterats med bastu. Allt är så härligt 70-tal.

Jag satt kvar länge med "boken örat" - lyssnande på Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap.


En trevlig och underhållande brevroman. Handlingen utspelar sig på den tiden när folk fortfarande skrev brev till varandra - i efterkrigstidens Guernsey, som var ockuperat av Tyskland. Tyvärr var det så många som skrev brev hit och dit att det blev lite rörigt.

Det mest intressanta var skildringen av efterkrigstiden. Man tror att när ett krig är slut är allt gott och väl men så är det inte. Husen är fortfarande sönderbombade, mat och andra förnödenheter är begränsade, många vänner och släktingar är döda - det är mycket som måste läka och byggas upp på nytt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar