tisdag 7 augusti 2018

Klingerfjärden

Första helgen i augusti brukar vi träffa några "gamla" Sundsvallsvänner för vår årliga regatta. Någon segling är det inte längre fråga om men ett vatteninslag ingår alltid. I år var det två.



Arrangörerna hade ordnat en fin gammal båt. I den åkte vi ut på Klingerfjärden, åt drack och lyssnade på stenkakor på en gammal resegrammofon. Jag som bott i Sundsvall i 35 år kan inte minnas att jag någonsin förut har åkt båt på fjärden men jag har gått på den - på isen.

Alnön - sedd från havet

En "liten" massafabrik

Vår första utflykt som nyinflyttade Sundsvallsbor var just dit. Den kyla vi möttes av, när vi steg ur bilen, var inte av "denna världen" - hade aldrig upplevt något så kallt. Tänk känslan, att precis ha flyttat till en plats där det är så kallt att man inte kan gå ut. Men det var då det - nu är det andra tider och annat väder.


Väl tillbaka på land kom vatteninslag nummer två - bad i bastu och pool. Sen var det dags för middag och andra godsaker.

En mycket trevlig helg men också en underhållande bilresa i sällskap med två berömda poliser - van Veeteren och Gunnar Barbarotti. Under hela färden lyssnade vi på Håkan Nessers nya roman "De vänsterhäntas förening". Bra intrig, intressant, mycket att fundera på men lite för många personer med konstiga namn för min smak. Min tanke: "nu är det tack och adjö till de gamla poliserna varför skulle de annars dyka upp i samma bok" stämde inte. Så vi kan nog se fram emot fler resor i sällskap med de båda kommissarierna. Håkan Nesser är perfekt som underhållare på långturer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar