torsdag 23 augusti 2018

Psykologisk thriller

Vet inte varför jag så ofta blir sugen på att läsa deckare - blir ju nästan alltid besviken.

Den här gången föll jag för Camilla Grebes bok "Älskaren från huvudkontoret" Att boken fått fina recensioner gjorde väl sitt till men någon riktig höjdare var det inte.


På plussidan kan läggas att jag inte kunde räkna ut slutet men jag hade tänkt ut ett alternativt slut, som jag tror skulle varit mer realistiskt.

På plussidan ska också läggas att boken hade handlingen förlagd till Stockholm. Då kunde jag följa med (googlemap) hur personerna förflyttade sig samtidigt som jag lär känna stan.

"Älskaren från huvudkontoret" beskrivs som psykologisk thriller och inte som deckare. Det borde jag ha tänkt på - psykologiska böcker är alltid lite "knäppa" - inget för mig som är så opsykologisk.

Den var också, som så många andra böcker, alldeles för ordflödig och upprepande. Jag vet inte hur många gånger man beskrev hur det luktade på olika ställen och nästan alltid var det mögel inblandat - blir lite tjatigt.

Men trots att jag är så negativ och blev besviken måste jag ändå säga att boken var fängslande och hade ett för mig överraskande slut - om än orealistiskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar