lördag 3 november 2018

Jäskorgar

Hade varit på stan och kände direkt en lukt av bränt när jag klev in genom dörren. Min första tanke var att bröden, som maken åtagit sig att grädda, hade blivit kvarglömda i ugnen.

"Jag höll på att sätta eld på hela huset med dina bakformar", sa någon inifrån köket.


För första gången sedan i  somras hade jag gett mig på att baka. Men eftersom mina bak tar lång tid lämnade jag över själva gräddningen till mannen, som skulle stanna kvar hemma.

Allt var klart. Bröden hade placerats i sina jäskorgar. Tidtagaruret var inställt och ugnen stod på uppvärmning. Det enda jag inte gjort var att säga att bröden skulle ut ur  jäskorgarna innan de sattes in i ugnen.


Nåja, allt gick bra. Bröden blev goda, brända jäsformar kan användas flera gånger och blir en påminnelse om att aldrig ställa in något brännbart i ugnen igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar