måndag 31 december 2018

Sanning

Roligt att jag nu kan koppla upp mig mot SVT-play och titta på hela serier. Snart kommer jag att kunna titta på Netflix och HBO också. Vilka möjligheter öppnar sig inte då!

Nackdelen är att allt tittande tar mycket tid. Men tid är väl det jag, som pensionär, har mest gott om - eller har jag som pensionär begränsad tid? Vet inte riktigt hur jag ska se på saken.


Hur som helst kopplade jag i går upp mig till SVT-play och tittade på "En engelsk skandal" med Hugh Grant (HG) som åldrad homosexuell politiker. Roligt att se HG i den här rollen. Man  känner igen många av hans manér - hans sätt förflytta sig, hans mimik osv. Han spelar bra - under den glättade ytan ser man hans oro och kanske också hans sorg.

Serien, som utspelar sig på 60-70-talet när homosexualitet var förbjudet i England, har verklighetsbakgrund. 

HG, som spelar politikern Jeremy Thorpe, anser sig stå över gängse lagar och regler. Han anser sig ha rätten att röja en gammal älskare ur vägen när denne hotar hans karriär. Han ljuger utan att blinka och lyckas dupera hela rättssystemet.

En riktigt bra serie som tydligt visar hur stor betydelse en persons bakgrund har för hans trovärdighet. Likhet inför lagen - blaha, blaha säger jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar