fredag 21 december 2018

Varning

Nu är det julspelens tid.

I år har vi varit på, inte mindre än, fyra stycken - Storkyrkan, Blackebergs gymnasium, Immanuelskyrkan och Globenannexet. Alla var fint ordnade och överallt var det fullt med folk förutom på "Blackan".


På "Blackan" var det glest både med föräldrar och morföräldrar, alltså lätt att få sittplats. Dessutom höll luciatåget till en våning upp - perfekt ur åskådarperspektiv.


Vackrast sång har AF (Adolf Fredrik) men mest fart och fläkt var det på Kulturamas föreställning 'Batman' på annexet, dit vi åkte i går kväll.


"Batman" började kvart över åtta. Innan vi gav oss iväg satt vi hemma vid köksbordet med tända juleljus och åt hemköpt kinamat. Allt var perfekt.

Nån timma senare gav vi oss iväg och tre timmar senare kom vi tillbaka hem. Då brann fortfarande det stora ljuset. De fyra små hade brunnit ut. Vi hade åkt hemifrån utan att blåsa ut ljusen! Inte utan att jag fick en klump i magen när jag tänkte på vad som kunde ha hänt.

Jag är evigt tacksam att vi använder ljusstakar som inte är eldfängda. Trodde aldrig att jag skulle göra en sådan tabbe igen - inte sen jag satte fyr på min pappas egenhändigt tillverkade trästake för, si så där, 20 år sedan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar