lördag 6 april 2019

Tågträffen

Att boka tågresor för att resa genom Europa är inte lätt. Allt är mycket svårare nu än det var i slutet av 60-talet - före Internets tid.


1966 skulle jag och en kompis resa runt i England och Skottland. Vi gick till centralstationen i Göteborg och berättade när och hur vi ville resa. Sen bokade vi med hjälp av kommunikationstabellen och en SJ-anställd hela resan. Lätt som en plätt tack vare den fantastiska kommunikationstabellen där alla tider och tågbyten kunde utläsas.
Sen gav vi oss iväg.

En tågnörds tre i topp
Skulle man, på den tiden, åka långt och passera flera länder kunde man lägga sig i ett land, passera ett annat och vakna i ett tredje. När man passerade en landgräns bytte tågen lok och lokförare. Passagerare kunde lugnt sova vidare. Sen kom billighetsflyget och då blev det  för dyrt att köra samma tåg med olika lok genom Europa. Passagerarna tvingas i stället att kliva av det tåg de börjat resan med för att gå på ett nytt från det nya landet. Idag är det omöjligt att kliva på tåget i Stockholm och kliva av samma tåg i Paris utvilad och fräsch.

Kanske något på gång!
Nu när tågresande blivit en innegrej upptäcker fler och fler dagens olägenheter. Alla vill tågluffa - även vi. Men hur ska vi bära oss åt?

När kommer snabbtåget?

För att få kläm på detta, rent konkret, var jag i lördags på "Tågträffen" - en inspirationsträff för tågresare. Vi var många!

Tågnördar berättade om sin resor och sina upplevelser. Roligt och inspirerande att lyssna på men hur bar de sig åt när de bokade sina resor? Det jag ville lära mig, hur jag ska göra, togs över huvud taget inte upp.

Vår vårresa till Normandie är (nästan)lika mycket uppe i det blå som tidigare, men vi kämpar vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar