tisdag 30 april 2019

Våren är på ingång

Vi har haft sommar några dar och direkt börjar det rycka i odlarnerven.

Ända sedan jag besökte Trädgårdsmässan, för mer än en månad sedan, har jag haft ett antal påsar med fröer liggande här hemma - fröer som pockar på att komma ner i jorden. Men än är det det ena och än är det det andra som måste fixas till, innan jag kan börja odla.


I år är det speciellt viktigt att jag kommer igång eftersom jag dels har ett växthus att fylla, dels har ägnat flera dar åt att rensa och jordförbättra landen - allt är ogjort arbete om jag inte kan skörda godsaker i mitten av sommaren.


Malabarspenat

Jag började med att lägga fröerna i blöt. Tomat- och basilikafröerna fick ligga i vatten över natten medan malabarspenaten fick blöta upp sig ett och ett halvt dygn innan de stoppades ned i jorden.


Nu går jag fram till fönstret flera gånger om dan och pratar lite med de tillsynes "tomma" krukorna och så skvätter jag på några droppar vatten. Snart, snart kommer det nog att sticka upp små gröna blad.

Jag la bara hälften av basilika-fröerna i blöt, resten sådde jag i kruka direkt - ska bli intressant att se om det märks någon skillnad.


Ännu återstår några fröpåsar innan jag är klar med årets förkultivering. Men de får ligga till sig ett tag till, så att det blir varmt nog att använda balkongen som växthus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar