lördag 29 juni 2019

Tidsfri zon

När jag slutat jobba och skulle börja ett nytt liv markerade jag övergången genom att vandra el Camino. Utefter vägen blommade Tidlösa och jag valde denna vackra höstblomma som signum för mitt nya fria liv.


Samtidigt som jag tog av mig klockan som ett yttre tecken på förändring började jag blogga. Bloggen döpte jag till - just det - Tidlösa.

Idag tipsade dottern om att ön Sommarøy i Norge vill bli en tidsfri zon. Hon tyckte ett inlägg om denna ö skulle passa på min Tidlösa blogg - jag håller med.


Folket på den nordnorska ön Sommarøya kräver i ett upprop att tiden ska slopas. Man vill bli världens första område utan tidszon och har skickat in en petition om tidsfrist till stortinget i Oslo. Man vill att vädret och ljuset ska styra deras dagar.

Vid brofästet till ön har folk fäst armbandsklockor på ett räcke i en manifestation för att visa att tiden är otidsenlig".

Deras kampanj "Let's stop time" har väckt internationell uppmärksamhet.

Min demonstration väckte inte någon större sensation men jag uppmärksammades i alla fall med en artikel i Svenska Dagbladet.

Mån tro om det är fler som nappar på den goda idén om ett tidlöst liv den här gången. I alla fall roligt att man på den norska ön hade en idé liknande min och tog den ett steg längre - ända till norska riksdagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar