tisdag 2 juli 2019

Förändring av godo?

I Göteborg finns en affär som ser likadan som den "alltid" har gjort. Så trevligt med något som förblir vad det varit - något tidlöst.

Jag pratar om Knapp-Carlsson på Kyrkogatan.


Jag har minnen från Knapp-Carlsson som snart sträcker sig 70 år tillbaka i tiden. Redan när jag gick klädd i knästrumpor tyckte jag det var roligt att följa med min mamma till denna fantastiska affären där man säljer knappar i alla modeller, färger och storlekar.


Till och med nummerlapparna är av den gamla hederliga sorten. De hänger, helt enkelt, på en pinne - inte gömda i en märkvärdig apparat som alltid hakar upp sig.


Vi hade tagit bussen från stugan till Göteborg för att köpa tråd till de dynor jag försöker få till. Lång resa för att få lite tråd men också en trevlig resa - alltid lika roligt att komma till "min" stad.

När jag skulle betala frågade jag om det hade gått bra att skicka efter tråden och tänk, i den affär som sett lika dan ut och där ingen förändring skett sen 1910, har det trots allt skett utveckling.


De har gjort en hemsida och tar emot beställningar som de kan skicka över hela världen. Nästa steg blir väl en webbshop! Det är bara att hoppas att inte Internet tar död på fina gamla Knapp-Carlsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar