tisdag 30 juli 2019

Skördedags

Äntligen börjar vi få glädje av våra odlingsmödor. I går var vi sju personer som kunde dela på den här - vår första tomat.

Tigertomat

Och idag började vi middagen med:


Det tar tid och kräver tålamod att vara grönsaksodlare. Varje dag går jag ned till växthuset med min röda vattenkanna, öppnar dörren, vattnar plantorna ordentligt, ser vad som hänt sen föregående dag och tar hand om eventuella "tjuvar".

Utvecklingen går långsamt, det är knappt så den syns - men sakta, sakta kommer det tomater, gurkor och paprikor på grenarna. Skulle vi bara äta det vi kan skörda i det egna växthuset skulle det dock bli ganska grönsaksfattiga luncher och middagar.

Hur har vi då lyckats få till egenodlade tomater?


Det började med att jag köpte ett begagnat växthus hos "bonden". Maken satte ihop det förra sommaren och försåg det med "glasväggar" i våras. I dag, dagen innan vår planerade semester i semestern, har det också försetts med automatiskt bevattningssystem.




Mitt bidrag var att så lite frön, som jag sedan vattnade och planterade om några gånger för att till slut låta dem växa till sig i lilla glashuset.


Detta, våra mödor med glashus och odlingar, kan man kalla ett växande samarbete.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar