fredag 2 augusti 2019

Road trip

Även under en sommarstugesemester är det roligt med avbrott. Vi tog därför bilen och åkte till min barndoms sommarstad, Falkenberg.


Dit, till Falkenberg, åkte mina föräldrar och jag för att hälsade på min faster varje sommar när jag var barn. Några dagar innan vi skulle resa, cyklade vi till centralstationen i Göteborg och polletterade cyklarna. Sen var det bara att hämta ut dem när vi klev av tåget och cykla direkt hem till faster. Hon hyrde två rum och kök i en villa. Vi fick disponera vardagsrummet där det fina matbordet stod - ett gesällarbete med intarsia. Köket var däremot av det enkla slaget - all mat lagades på spritkök över en gaslåga. Där kokade man bara potatisen halvfärdig, sen fick den bli klar på eftervärmen medan den övriga maten stektes.


I dag började vi vårt Falkenbergsbesök med att passera huset jag besökte varje sommar. Sen gick vi runt i stan - följde museets promenadförslag. Fikade på Borgmästargården - känd från bloggen "Sara bakar".






Jag kände igen mig i stan men ändå inte. Mycket var förändrat. Det är en fin stad men inte alls den myllrande, folkrika sommarstad jag minns.

Per Kirkeb - dock inte han på bilden 

Middag köpte vi på Laxbutiken och åkte till ett naturreservat där vi "bokat bord". "Hur fint som helst" - för att citera en känd sommarpysslare.


Sen avslutade vi vår dagsutflykt med att gå ned till havet för att titta på solnedgången.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar