måndag 26 augusti 2019

Hur gick det?

Hur gick det egentligen med min ambition att bli 2019-års amatörodlare?


Jag började med "nytt" växthus, besökte trädgårdsmässan där jag köpte ett fåtal väl valda fröer. Tomatfröerna förkultiverade jag, övriga fröer sådde jag på friland. Tomaterna planterade jag om i stora krukor som placerades i växthuset. Innan vi åkte till Sundsvall installerade maken automatisk bevattning åt tomaterna. Borde inte kunna misslyckas!


Allt gick ganska bra! Men resultatet blev uselt!

Av allt jag sådde på friland kunde jag bara skörda lite sallad och morötter, men det tog tid och blev ganska magert. De övriga grönsakerna, som jag sått på friland, såg jag knappt ett spår av.


I växthuset kunde jag skörda små paprikor, två fina gurkor och några tomater. Men det var i små mängder - vi åt dem alltid som entré skulle aldrig räcka till en sallad.


Av mina 10 tomatplantor var det en som gav god skörd, i vettig tid. Den plantan och paprikaplantorna hade jag fått av grannen. Ytterligare två tomatplantor och gurkan gav, sent om sider, viss skörd men det vare köpeplantor.

Tomaterna jag sått och drivit upp själv var så sega så sega och inte blev det mycket bevänt med dem heller. Några futtiga, få gröna små stackare.

Uttorkade tomater
Bevattningsanordningen då - funkade den? Ja, i början men när vi lämnade den för att vara borta en vecka hade det kommit in luft i slangen så det blev inte mycket med den heller.

Men nästa år...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar