onsdag 14 augusti 2019

Barockt

I förra numret av tidningen Trädgårdsliv kunde man läsa om slottsträdgården på Läckö slott och om trädgårdsmästarens filosofi. "Jag gillar enkla oförädlade blommor med naturligt formspråk. Det ska inte vara färgkoordinerat utan se ut lite hur som helst. Skötselplaner är döden för en trädgård!" - sa han.


Han lät så spännande denne anarkistiske trädgårdsmästare från England att jag bestämde mig för att åka dit (till Läckö) någon gång. Kanske när vi är på väg hem från stugan - inte mer än ett par mils omväg.

Men så slumpade det sig att vi blev bjudna till vänner på Kållands halvö, som tyckte vi skulle göra en tripp till Läckö. Läckö ligger på Kållandsö alldeles vid deras sommarställe. Kunde inte slumpa sig bättre!


Vilket fint slott som mötte oss! Ett barockslott med anor långt tillbaka i tiden.



Slottsträdgården, som jag läst om i tidningen, var inte stor men desto mer prunkande. Grönsaksodlingarna var fantastiska och jag gillade att man inte sått i snörräta rader utan i vågform.



I trädgården växte, förutom gigantiska grönsaker, också några stora valnötsträd. För att vi skulle få smaka på nötterna hade man plockat och lagt upp i en skål.


Valnötterna var lite beska i smaken men jag ska ändå gräva ned en eller två och se om det växer upp ett träd hemma hos oss. Det kan förhoppningsvis ge skörd någon gång i framtiden. Det tar säkert många år - om valnötter överhuvudtaget kan gro på våra breddgrader - men försöka duger. Då, när jag kan skörda mina egna valnötter, ska jag göra valnötssallad och bjuda mina gäster på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar