tisdag 23 juli 2019

Ovälkomna gäster

Nya dynor och huset fullt med kladdisar. Det finns bara en sak att göra; förbjuda allt drickande och ätande i fåtöljerna. Fungerade bra - mitt påbud respekterades. Alla (inklusive jag själv) intog all föda vid matbordet.


I stugan står dörrarna öppna för jämnan - dag som natt - och vi har aldrig haft några påhälsningar, inga ovälkomna gäster.


Men så gav jag mig iväg till affären, de yngre generationerna hade åkt till simskolan och maken var (som vanligt) vid nybygget - alltså ingen hemma men trots det stod dörren på vid gavel.


Eftersom det är varmt och svettigt att bygga hus - även mycket små hus - blev maken törstig och gick upp till huset för att dricka. Där möttes han av en förfärlig syn.

Fyra skator flaxade runt i rummet. Flög på och rev ned det ena och det andra bl.a. vår indianvas som vi köpte på rundresan i USA 1990. Men inte nog med det - de skitade ned å det bedrövligaste.


När jag kom hem, möttes jag av en sönderslagen vas. Misstänkte genast och helt felaktigt två vilda 5-åringar för skadegörelsen. När jag kom in i rummet fick jag nästa chock - någon var i full färd med att skura golv och torka bort fläckar från de nyomklädda stolarna och den något schangserade soffan. Jag flydde fältet.

Min farhåga att det ljusa tyget inte skulle klara en säsong var befogad men jag hade aldrig trott att det skulle vara skator som utgjorde hotet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar