tisdag 17 november 2020

Norra Djurgårdsstaden

När jag tittat färdigt på soptunnorna fortsatte jag gå runt i stadsdelen Norra Djurgårdsstaden. Allt var snyggt och fint - precis som i Skärholmen. Husen var många, långa, höga och stod tätt - precis som i Skärholmen. Jag tyckte de två stadsdelarna liknade varandra fast de är byggda med si så där 50 - 60 års mellanrum.



Men det syns att Djurgårdsstan är nybyggd. Husen är mycket "häftigare" och mer varierade men i grunden är stadsdelarna ganska lika. En skillnad är dock att det i Skärholmen finns ett levande torg med torghandel. I Djurgårdsstan var såväl torg som gator tomma. 


Den stora skillnaden mellan Djurgårdsstan och Skärholmen tror jag dock ligger i befolkningen. Områdena har olika status. I Djurgårdsstan är det skyhöga insatser (vet inte om det finns några hyresrätter) vilket leder till ett segregerat område - ett område för de mer välbeställda. Och kanske därmed också ett lugnare område?


Gamla industribyggnader ska bli "kulturella"

Så trots att det tar ungefär lika lång tid att åka från centrala Stockholm till Skärholmen resp Djugårdsstaden tillhör de två områdena olika världar. 

Själv gillar jag Gröndal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar