onsdag 11 november 2020

Sås

Jag tycker om att titta på  kocktävlingar på TV. Låter mig imponeras. Några gånger har jag letat upp receptet till en rätt som blivit överöst med lovord i programmet och försökt laga något lika fantastiskt. Tyvärr har jag blivit måttligt imponerad av mina resultatet. Tror det beror på att avsmakarna på TV överdriver.

Förra veckan var det utslagstävling i "Kockarnas kamp". Det skulle avgöras vilka två som skulle gå till final. Uppdraget var att koka rödvinssås till vildsvinsfilé. Två såser skulle röstas fram.

Lämpligt nog hade maken just köpt hem vildsvinsfilé och jag åtog mig, snabbt som ögat, att göra såsen. 

Började med att titta hur vinnaren gjorde sin sås - flera gånger. Sen läste jag på och handlade in vad som behövdes och så skred jag till verket. 


Hackade rödlöken och stekte den på ganska hög värme tillsammans med vitlök, hackad palsternacka, timjan, rosmarin, lagerblad och lite råsocker. I en annan kastrull kokade jag ihop kalvfond med rödvin. Sen hällde jag ihop allt och lät det koka ganska länge innan jag silade såsen och redde av den med lite majsena. Det sista momentet kunde jag inte se att Kocken gjorde men min sås blev så tunn att det var nödvändigt. 



Resultatet blev en god middag med en fantastisk sås. Undrar om inte min sås skulle vunnit hela rasket.

Restfest på vildsvinsfilé,
såsen i kanna utanför bild 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar