onsdag 2 december 2020

Unga pojkar

Våra promenadkompisar tyckte vi skulle utforska konsten i Västertorp. Vi hade redan varit där en gång (sa vi inte) men hängde ändå på. Tyckte området kunde vara värt ännu ett besök.

En procent av byggkostnaderna ska avsättas för utsmyckning i nya bostadsområden - har gällt tidigare och gäller kanske fortfarande (vet inte). När Västertorp byggdes gällde i alla fall denna regel och därför finns här mycket fint att titta på när man går till och från jobb eller tunnelbana.

Vi hade med oss karta över skulpturparken och letade oss fram, från den ena statyn till den andra. När man går runt så målmedvetet som vi gjorde får man en helhetsbild och jag tyckte mig se att under andra halvan av 50-talet, när Västertorp byggdes, var det bronsstatyer av unga pojkar och ibland också flickor som gällde.


Bror Hjorth hade gjort den staty som avbildade gossen Nils gås i Selma Lagerlöfs "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige". En ganska grov staty med reliefer på ytan. Gåsen hade placerats mitt i lekparken så att även dagens småttingar kan ta sig en låtsastur genom Sverige. 

i

Min favorit är och förblir Pye Engströms "Efter badet" där jag satt mig i knät på Pablo Neroda.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar