tisdag 30 mars 2021

Vaccin

Vad vi har väntat på detta Coronavaccin -  vaccinet som ska återge oss vår frihet. Men det har blivit besvikelse på besvikelse. Än saknas det vaccin, än är det grupper som ska gå före i kön och än uppstår det tveksamheter om vaccinet kan ge biverkningar....och tiden går. Ska vi hinna bli skyddade innan sommaren? 


Så kommer beslutet att personer över 65 år ska prioriteras men man börjar med de som är äldst, födda före ett visst årtal. Så beskedet är: Du är prioriterad men får inte komma än, kanske nästa vecka eller nästa eller...

Då ringer någon till mig och berättar att det finns en app där jag kan boka tid fastän jag inte är tillräckligt gammal. Sen får jag höra samma sak från flera håll men hittar ingen "officiell" information.

Jag laddade naturligtvis ner appen och anmälde mig. Lätt som en plätt fick jag tid för vaccinering fastän jag är "för ung". Men det fanns en reservation - "drop in" gäller inte - "bara du med bokad tid kan få sprutan".


På kvällen tittar jag på nyheterna och får då veta att ytterligare ett rykte varit i svang. Ryktet, som inte nått mig, berättade att  om man åker till ett visst sjukhus och ställer sig i kö, blir man vaccinerad direkt - s.k. drop in. Sen visade man bilder på en jättelång kö där folk stod tätt inpå varandra.

Allt är så märkligt och så rörligt. Än ska man ha en viss ålder för att få vaccineras, än kan man vara yngre. Bokar man via en speciell app gäller andra regler än om man går via 1177. Ibland gäller "drop in" men inte alltid. Det verkar som det är slumpen som bestämmer om man ska få sitt efterlängtade vaccin eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar