måndag 15 mars 2021

Low line

Trots avskildhet och isolering har vi skaffat något som kan likna Coronavanor - jag spelar bridge på nätet en gång i veckan, tar lunchpromenad med dottern en gång, promenerar i närområdet i bland, gör utflykter då och då och tar båten till stan varje lördag.


Utefter Årstaviken

I New York har man omvandlat en bullrig ful plats till en blomstrande trädgård. Man har odlat blommor och växter på en nedlagd järnväg mitt i stan - området kallas High Line. Nu finns det förslag att göra något liknande i Stockholm. Man ska bygga en trädgård på den gamla järnvägsrälsen vid Skanstull. Som en blinkning till kompisen i N Y hade man tänkt döpa den till Low line. Men nej, nej, nej vilka protester det blev! Man får inte ge en svensk plats ett engelskt namn. Medan man tänker om och tänker rätt i namnfrågan gjorde vi veckans närområdespromenad till Skanstull. Ville se hur banvallen tog sig ut före renovering.

Läge för upprustning!

Tänk om man hade en sån här hoj!

I somras, när vi besökte Akvarellmuseet på Tjörn, blev jag väldigt imponerad av Maria Nordin. Tyckte hon målade fantastiskt och tänkte att hon snart skulle vara lika stor som Lars Lerin. När jag, i onsdags, lämnat konstakademien efter ha att tittat på Ingegerd Möllers utställning, passerade jag ett galleri där jag tyckte mig skymta tavlor lika fina som de jag sett på Tjörn.

På vår lördagstur in till stan med båten fortsatte vi därför till Fredsgatan 12 för att se om det var min favoritkonstnär som ställde ut - och visst var det Maria Nordins tavlor jag sett.





Eftersom gallerier och konsthallar är öppna, trots alla restriktioner, och de har få besökare är det läge för mig att passa på -  mycket konst blir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar