torsdag 13 januari 2022

Strul

Man håller på att fasa ut tunnelbanans blå Accesskorts. I stället för blå kort ska man använda gröna.

Här kommer min Accesskortstransport

Övergång till grönt kort har pågått en tid och man har via skyltar i tunnelbanan uppmanat alla att byta kort. Att få ett nytt kort var enkelt - behövde bara fylla i mina uppgifter så kom det hem med posten. Frågan var vad jag mer måste göra.


På Slussen hade man satt upp en informationsdisk för att underlätta kortbytet. Jag gick dit och fick veta att jag måste föra över "pengarna" och månadsbiljetten från det blå till det gröna kortet. Sen skulle allt vara som vanligt. Enda skillnaden var att jag i fortsättningen måste ladda kortet med hjälp av SL-appen i mobilen.


En dag när maken kände sig vissen skred jag till verket - åkte till SLs servicedisk på Fridhemsplan för att föra över allt till det nya kortet men disken var stängd och flyttad till Centralen. När jag kommit till Centralen, var den servicedisken också borta! Efter mycket letande hittade jag den på övre planet (inte nedre som det stod på lappen på Fridhemsplan). Jag fick ut de pengar som fanns i den s.k. kontantkassan men månadskortet gick inte att föra över. Så för mig gäller det blå kortet ännu en månad (hade precis laddat för januari)

Slusseländet

Sen fick jag en lektion i hur jag ska göra för att ladda kortet med SL-appen i telefonen och så fick jag mitt nya kort förlustregistrerat. Ganska nöjd lämnade jag disken för att åka hem. Men när jag kom till tunnelbanespärrarna var mitt blå kort borta - det som var laddat med resor för hela januari.


Letade igenom alla fickor - sen var det bara att än en gång gå till servicedisken. "Hoppsan, fick du inte tillbaka ditt kort" sa expediten och började leta i en stor låda full med gamla blå kort. "Det här är kört. Hon kommer aldrig att hitta mitt kort i denna hög med kasserade kort" tänkte jag. Men under över alla under - till slut hittade hon just mitt och jag kunde åka hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar