lördag 29 januari 2022

Substitut

Jag har, ända sen jag slutade jobba, hoppats att någon gång kunna åka till Vietnam. Vill gärna besöka platser där man lever och äter annorlunda än vi gör i Sverige - Vietnam är väldigt lockande.

Đà Lat; "vår" mats ursprung

Men det känns inte bra att göra en så lång flygresa - inte nu när det blir varmare och varmare och vi alla måste dra vårt strå till den berömda stacken. Trots det och trots Coronan kom jag ändå dit i går!


Mitt i stan finns en minivariant av Vietnam - en mysig liten restaurang där maken och jag åt en annorlunda och, i mitt tycke, mycket god födelsedagsmiddag. Vi beställde fyra små rätter, två mellanstora och en efterrätt och delade på allt. Allt såväl risbollar med räkor, gratinerade ostron, lamm i vinblad som stekt rispapper var gott eftersom den obligatoriska koriandern serverades i en skål vid sidan om.




Så med smakerna kvar i munnen kan jag bläddra igenom min guidebok (som jag fick i födelsedagspresent för några år sedan) och förflytta mig ända till Asien helt utan flygskam.

På denna födelsedag hann jag inte bara med Vietnam - jag hann också med "min" stad.

Här kom även maken med på ett hörn

På förmiddagen åkte vi till Millesgården för att titta på Stig Lindbergutställningen och fick, så att säga, Göteborg på köpet.


Det perfekta köket enl Stig Lindberg


Tallrikar från våra tältsemestrar - ingår numera i gäststugans husgeråd

Innan jag lämnade Millesgården passade jag på att komplettera min frukostbricksamling med ännu en blombukett.



Så, trots Coronaeländet och en födelsedag helt utan gäster blev allt toppenbra.

För kropp och själ



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar