lördag 19 mars 2022

Hela veckan lång

Måndag, tisdag och onsdag har jag inbokade men torsdag, fredag, lördag och söndag är jag ledig.

Samiskt konstverk av Outi Pieski

I går (torsdag) tog jag båten till stan bara för att strosa runt. Så ska jag nog göra på mina lediga torsdagar under våren. När maken är borta tar jag en tur till stan, går runt bland folk, fikar eller äter en korv, och tittar i affärer. När jag är nöjd åker jag hem lägger mig på soffan och läser eller lyssnar på en bok. Låter perfekt.

Efter torsdag kommer fredagen - då ska jag vara lite mer aktiv. Denna fredag tog vi, som vanligt, båten till stan och fortsatte sen direkt till Bonniers konsthall.

Vi skulle se på "Drömmarnas kaj" av Lap-See Lam.


"Utställningen Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key på Bonniers Konsthall är ett allkonstverk där skuggspel, skulpturer och musik tar besökaren på en resa genom tid, rum och drömmar" - står det i utställningsbroschyren. 



Verket bygger på ett restaurangskepp som åkte från Kina till Sverige och har döpts till 'Drömmarnas kaj' eftet den kaj i Göteborg där båten först la till. Ett annorlunda och mycket speciellt konstverk.





I utställningen ingår också en garderob kläder gjorda av vikt papper. Dessutom ingår ett tredimensionellt verk där besökaren, genom att ta på sig speciella glasögon, får följa med till olika kinesiska restauranger.


Tyvärr kunde vi inte följa med på restaurangbesöken - orkade inte stå i en jättekö och vänta. Kanske åker jag till Bonniers ännu en fredag (fri entré på fredagar) och hänger på låset. Skulle gärna vilja se hur restaurangerna ser ut även om det inte serveras någon mat där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar