torsdag 24 mars 2022

Förväntningar

Har haft stora problem med mitt vänstra knä och ben. Har knappt kunnat gå. Så fort jag rört mig har jag först fått ont i knät, sen också i vaden och låret.

Trots att jag varit hos både läkare och sjukgymnast och dessutom ätit tabletter har det bara blivit värre. För ett tag sen kunde jag knappt ta mig hem från bussen och dit tar det, under normala förhållanden, bara fyra minuter att gå.

Googlade och pratade med dottern. Vi kom fram till att jag borde kontakta närakuten och bli undersökt. Ringde för säkerhets skull 1177 och fick samma råd. Men akuten i Stockholm är inget ställe man vill åka till i onödan - kan ha väntetider på upp till 48 timmar (har jag läst i bladet).


Jag åkte till Rosenlunds närakut. Kvart över elva, gick jag in genom dörren och tog en nummerlapp. Sen började min väntan. För säkerhets skull hade jag laddat upp med två smörgåsar, bok, telefon och mobilladdare. Trodde jag skulle mötas av trängsel, stressad personal och åtta timmar i ett väntrum. När jag lämnade sjukhuset efter fyra timmar hade jag ändrat uppfattning. Närakuten fungerade bra och det positiva beskedet om mitt ben gjorde att min oro försvunnit (även om jag fortfarande hade lika ont).

Skulle man gjort en s.k. rating på mitt akutbesök hade jag rankat Rosenlund ganska högt. Låga förväntningar hyfsat bemötande ger bra ranking.


Sen började jag med övningarna min sjukgymnast visat. De övningar jag inte vågat göra tidigare - var rädd att få ännu mer ont. Redan efter någon vecka kändes knät bättre och nu klarar jag att gå till bussen på si så där sju minuter. Jag behöver inte heller stanna vid busshållplatsen utan kan gå vidare - om jag har lust. Känns hoppfullt inför annalkande sommar och friluftsliv.

Sensmoral: "Följ alltid de råd du får av en sjukgymnast!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar